کلینیک ترک اعتیاد رویش لاهیجان methadone-clinic ) rooyesh mmt clinic )

موسس : دکتر جواد موسی نژاد | مسئول فنی : دکتر سعید طاعتی راد

کلینیک ترک اعتیاد رویش لاهیجان methadone-clinic ) rooyesh mmt clinic )

موسس : دکتر جواد موسی نژاد | مسئول فنی : دکتر سعید طاعتی راد

متادون




متادون نوعی داروی مخدر صنعتی بسیار قوی است که کمتر از هروئین و مورفین اعتیاد آور است . از متادون برای کاهش علائم ترک اعتیاد به مواد مخدری مانند هروئین و مورفین و تریاک و سایر مواد مخدر قوی استفاده می شود . متادون فقط با تجویز پزشک و برای دوره سم زدایی ترک مواد مخدر قابل دسترس در داروخانه می باشد .

 

مصرف متادون در دوران بارداری و حاملگی:

مصرف متادون در دوران بارداری برای جنین خطرناک است و می تواند باعث زایمان زودرس شود . در دوره مصرف متادون از بارداری جلوگیری نمایید و در صورتی که در زمان مصرف متادون متوجه شدید که به صورت ناخواسته حامله شده اید سریعا با پزشک تماس بگیرید .جنین شما به متادون وابسته شده است و بعد از زایمان ، نوزاد باید تحت درمان تخصصی پزشکی باشد .

 

مصرف متادون در دوران شیردهی:

مصرف متادون دردوران شیردهی ممنوع است . این دارو از طریق شیرمادر به بدن نوزاد منتقل شده و می تواند باعث کاهش تنفس نوزاد و مرگ ناگهانی نوزاد در خواب شود . در صورتی که باید از متادون در دوران شیردهی استفاده کنید ، به نوزاد شیر ندهید . در هر صورت شما باید دقیقا طبق نظر پزشک متخصص رفتار کنید .

 

نحوه مصرف متادون:

متادون را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید . از مصرف بیش از دوره توصیه شده توسط پزشک خودداری کنید . متادون شدیدا اعتیادآور است و یک داروی مخدر صنعتی محسوب میشود . از قطع ناگهانی و خودسرانه متادون شدیدا پرهیز کنید . کاهش مصرف این دارو باید به صورت تدریجی و کاهش هفتگی و تحت نظر پزشک باشد . هیچ گاه قرص متادون رو پودر نکنید . استنشاق پودر متادون میتواند باعث مرگ شود . این دارو را به هیچ کس پیشنهاد نکنید و در صورتی که کسی به شما مصرف متادون را پیشنهاد کند به هیچ وجه قبول نکنید . در دوره مصرف متادون از مصرف الکل پرهیز کنید .

متادون شدیدا  باعث اختلاتل در تمرکز می شود . در زمان مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز بالا نیاز دارد خودداری کنید . هیچ گاه مقدار بیشتری از آنچه برای شما تجویز شده است مصرف نکنید . مصرف همزمان متادون با داروی های آرامبخش و خواب آور کشنده است .

 

در صورت فراموش کردن مصرف متادون چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از قرص متادون را فراموش کردید ،  به محض یاداوری ، قرص خود را مصرف کنید . توجه داشته باشید که بین دو وعده مصرف متادون حداقل باید 8 الی 12 ساعت فاصله باشد .

 

در صورتی که متادون را بیش از حد مصرف کنم چه میشود ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با متادون ، مقدار زیادی از دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مصرف مقدار زیادی متادون شدیدا کشنده است و عوارض جانبی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت .خودکشی با متادون روش مناسبی برای خودکشی نمایشی و جلب توجه دیگران نیست .

 

عوارض مصرف متادون:

این دارو مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . عوارض جانبی متادون بسیار زیاد هستند . با این حال شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چند عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود .

 

با مصرف متادون در صورتی که هرگونه نشانه ای از آلرژی و حساسیت مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائمی مانند : قرمز شدن چشم همراه با خارش ، تورم لب و زبان ، خشک شدن دهان و گلو همراه با سرفه و عطسه ، تنگی نفس ، دردقفسه سینه ، التهاب صورت و

 

سایر عوارض جانبی مصرف متادون عبارتند از :

     یبوست شدید

    کاهش تنفس و تنگی نفس

    سرگیجه و مشکل حفظ تعادل

    کاهش ضربان قلب و نامنظم شدن ضربان

    تپش قلب

    تهوع و استفراغ

    از دست دادن اشتها

    کبود شدن لب ها

    و



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد